zaterdag 14 mei 2011

Making the city Projectplan Idee Analyse

Deze week spookte er nog meerdere ideeën door mijn hoofd. Ik zal hier een korte opsomming van geven om vervolgens in het project plan verder ga met het uiteindelijk gekozen idee.

Intelligenter drukwerk
In mijn beeldend werk ben ik op dit moment bezig om “intelligenter drukwerk” te maken. Drukwerk waar je meer mee kan dan simpelweg de boodschap tot je nemen. In deze periode benader ik dit vanuit het 2 kanten verhaal. Een situatie heeft altijd twee kanten. Je kan er 1 mening over hebben, maar iemand anders zal er een andere mening over hebben, (de 2e mening). Multiculturele verschillen en overeenkomsten vind ik interessant.

Voorbeeld: Ik ben bezig met een poster waarin je door middel van verschillende brillen Gaddafi of Sarkozy met de tekst Hopefull of Hopeless kunt zien. Inspiratie o.a. Shepard Fairey (OBEY) Obama campane ‘08 en Arabischlente.

Tegenstellingen vind je echter ook in de Piushaven. In verschillende wijken wordt anders over elkaar gedacht. Tussen deze verschillende mensen in de wijken is weinig communicatie. De verschillende en overeenkomende in standpunten zou ik beeltenis kunnen geven met bijv. “intelligenter drukwerk”.

Bouwplaats zigeuners
Uit het interview dat we gehouden hebben met opzichter, Frank van den Boer, bleek dat hij geen enkele connectie heeft met de omgeving waar hij werkt. Hij kent niemand in de wijk en was zich er bijvoorbeeld niet van bewust dat er veel bezwaren zijn aangetekend tegen de bouw.

Deze man ontwikkelt met zijn team al meer dan de helft van zijn leven (26 jaar) delen van de stad, maar blijft volledig anoniem. Hij trekt zo als hij zelf zegt als een zigeuner van bouwplaats naar bouwplaats, van project naar project. Deze zigeuners die zo veel werk verrichten aan de ontwikkeling van de stad zouden een gezicht moeten krijgen. Een tweede interessant gegeven is dat er op zo’n bouwplaats veel nationaliteiten werken. De eerste dag dat ik daar was, werkten er Nederlanders, Polen, Italianen en Duitsers. Dit idee heeft nog niet echt vorm, maar ik vind het wel een interessant vertrek punt.

Roots
Onze locatie bevindt zich tussen twee werelden op de rand van stedelijk en natuurlijk. Hiernaar hebben we onderzoek gedaan tijdens de opdracht “Collecting the City”. Het oorspronkelijk gebied van de bouwplaats, (dat voorheen een grasveld met wat bomen was) benadrukte het einde van de stad. Hier begon de natuur. Op deze stadsrand stonden letterlijk het laatste (of de eerste) huizen van Tilburg. Deze rand verschuift nu. Uit ons onderzoek blijkt dat de grens tussen stedelijk en natuurlijk gebied soms moeilijk te vinden is. Je kunt hem soms horen of zien, maar je treft er dezelfde voorwerpen aan. Dit komt omdat het natuurlijk gebied dusdanig vervuild is dat je het niet kan onderscheiden van het stedelijk Piushaven gebied.

De maand voor de officiële start van MTC heb ik me in de preMTC lessen van Alan en Maggy al georiënteerd op de wijk. Hierbij hebben we een wat kleine audio- en visuele-opdrachtjes gemaakt. Verder hebben we gekeken naar haven gebieden elders in de wereld. Wat me opviel is dat het water van de haven je weg naar buiten kan zijn. Het is verbonden met verschillende kanalen en wateren. Via de Biesbos zou je in theorie op de maas kunnen komen. Deze wetenschap geeft je een ongekende vrijheid. In dit geval zorgt water dus voor vrijheid en onafhankelijkheid die de bewoners misschien nog niet ervaren. Dit idee heeft mij eigenlijk nooit echt los gelaten en met dit gegeven wil ik de komend tijd dus ook aan de slag gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.