maandag 9 mei 2011

Opdrachten BV

Opdracht 1 + Feedback
Het werk is een foto. Op deze foto staat een naakt menselijk lichaam, je kijkt op de rug.Het lichaam staat centraal op de foto.De persoon is afgesneden, je ziet vanaf de heupen tot het hoofd. Vreemde zin? De persoon staat iets voorovergebogen, hierdoor kijk je op het achterhoofd. De haren van de persoon zitten in een knotje, je kunt niet duidelijk zeggen of het een man of een vrouw is. Duidelijk beschreven (ik ken het beeld niet en krijg er toch een duidelijk beeld bij) Het vervreemdende van deze foto is dat de persoon geen armen heeft, deze zijn in ieder geval niet zichtbaar. Hier wordt het ineens spannend. In plaats daarvan zitten er twee grote ‘driedimensionale’ weefsels van beige stof. De weefsels zijn geweven in een grof schaakbordpatroon. Ze hangen als stompjes van de armen over de twee schouderbladen. Het linker weefsel staat in een punt omhoog. Het rechter weefsel hangt in een punt en steekt naar de toeschouwer uit. Dit alles gebeurt voor een grijze neutrale achtergrond, er is niks anders aanwezig dan de persoon. Je tekst is heel erg beschrijvend (zie de teksten op de website beeldomschrijvend bij ‘soorten teksten’). Mag iets meer ‘van jou’in (iets te zakelijk).

Opdracht 2 + Feedback
Als ik mijn tekst terug lees schrijf ik altijd vrij zakelijk. Mijn tekst is gericht op studenten en docenten van mijn opleiding, en daardoor probeer ik altijd zo concreet en netjes mogelijk mijn tekst te schrijven. Ook probeer ik rekening te houden met  buitenstaanders die mijn tekst lezen, hiervoor wil ik graag zo profecioneel mogelijk overkomen. Ik vind het soms wel moeilijk om mensen te prikkelen met mijn teksten. Het zou goed zijn als ik een tussenweg kan vinden tussen zakelijk en prikkelend schrijven.
Wat wil ik dat er onthouden word van mijn tekst?Ik vind het belangrijk dat mensen onthouden waar mijn idee vandaan komt. Dat ze niet alleen lezen ‘hoe iets eruit komt te zien’, maar ook lezen waar mijn beeld opgebaseerd is. Zodat ze ook begrijpen waarom het beeld er zo uit komt te zien, en ook duidelijk ik dat ik bepaalde keuzes maak.
Een blog dat mij inspireert.Eigenlijk lees ik geen tot weinig bloggen op internet. De meeste informatie ik vergaar, is meestal via de krant, boeken of de televisie. Ik wil altijd op de hoogte te houden worden van het laatste nieuws, omtrent kunst cultuur en daarom ben ik op zoek gegaan naar een blog dat mij dat kan bieden. Ik zie dat ik vaak op Engelse of buitenlandse bloggen uitkomt. Dit komt omdat zij vaak veel meer bekendheid hebben doordat veel meer mensen het kunnen lezen.
Een blog dat ik erg interessant vond is: http://www.ameliasmagazine.com/
Dit heeft o.a. te maken met de inhoud maar ook met de vormgeving. Het is heel eigentijds blog dat gaat over allerlei soorten kunst. Wat mij ook erg aantrekt hierbij is dat ze ook veel schrijven over mode en ontwerpers. Daarnaast ook over nieuwe kunstenaars, die vaak niet bekend zijn. Ik snuffel een blog vaak door om nieuwe inspiratie op te doen.

Beschrijving van beeldplan duidelijk. Je koppelt inhoud en vorm. Schrijft duidelijk.
Spelling; profecioneel.
Aantal woorden is meer dan eens teveel. Je tekst is dus veel te lang. Vind je het lastiger, een korte tekst te schrijven? Jezelf dwingen tot minder woorden kan helpen om nog meer tot een kern te komen.
Opdracht 2: goed gereflecteerd. Je herkent je eigen schrijfstijl. Hoe ga jij dat doen; meer prikkelend schrijven? Heb je de teksten bij de bronnen op de site bekeken? Tekst 1 was meer prikkelend omdat het de nieuwsgierigheid wekte (zie mijn feedback bij 1).
Idee komt in je tekst duidelijk naar voren.
Kies je bewust niet voor internet als bron?


Opdracht 3
Beeldend werk heeft vaak een aanleiding. Bij mijn werk is dit vaak een thema of een onderwerp. Dat kan variëren van een foto in de krant tot een tentoonstelling die ik heb bezocht. Als ik een interessant thema of onderwerp heb gevonden, benader ik die op een experimentele manier. Vaak zoek ik allerlei materialen bij elkaar die ik associeer met het onderwerp. Deze ga ik dan op verschillende manieren combineren. Vaak koppel ik dus een thema aan een materiaal. Een materiaal kan me vaak veel vertellen. Waarvan is het gemaakt, synthetisch of natuurlijk? Is het hard of zacht? Wat voor uitstraling heeft het materiaal? Deze kwaliteiten van een materiaal probeer ik altijd in te zetten. Een materiaal is op zijn mooist als hij puur is.
Het project ‘Making the City’ sluit in heel veel opzichten niet aan bij mijn beeldend werk. Ik heb geen ervaring met het werken in de publieke ruimte. Toch spreekt dit project mij wel degelijk aan. Binnen mijn werk is namelijk nog een ding belangrijk: uitdaging! Ik probeer mezelf altijd over een grens heen te zetten. Hierdoor blijf ik ontdekken en leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.