donderdag 14 april 2011

Projectplan

Hoop van het verleden
Een sculptuur die verwijst naar de geschiedenis en heden van de Piushaven.

De Piushaven was ooit een gebied in volle bloei. Het was het centrum van de industrie door de aanvoer en afvoer van grondstoffen van textielindustrie. In de jaren twintig en dertig waren er vaste connecties met een aantal grote plaatsen in het land, zoals Dordrecht, Utrecht, Amsterdam en de Zaanstreek. De overblijfselen hiervan zijn nog steeds te zien. De huizen van de fabrikanten en de AaBe-fabriek staan er nog steeds. De gemeente is op dit moment druk bezig om de Piushaven een andere bestemming te geven, namelijk recreatie. Hiermee veranderen ze de functie en context van het gebied. Het was een plaats om te handelen en te werken. Nu word het een plaats om te rusten.

Ik ben geïnspireerd door de oude foto’s en historie van de Piushaven. Toen de haven in volle bloei was werd hij gebruikt om materialen af en aan te voeren voor de textielindustrie. Op de kade lagen grote zakken met grondstoffen en materialen, die werden vervoerd door karren naar de fabriek. Dit beeld van de opgestapelde zakken is de start van mijn beeldend proces. Ik zou graag een sculptuur aan de kade van de Piushaven maken die verwijst naar het mooie verleden.

Ik wil streven naar een autonoom beeld, dat gemaakt is van textiel. Het materiaal waarvan ik uitga is jute zakken. Hierbij ga ik in de loop van het proces materialen bij zoeken. Door de vorm en hoogte van de berg probeer ik te verwijzen naar de zakken vracht die aan de kade hebben gelegen. Naast dat ik materialen ga gebruiken die naar het verleden wijzen wil ik ook materialen gebruiken die verwijzen naar het gebruik van textiel nu in de haven. Ik ga handelen naar het materiaal wat ik vind en wat ik ga verzamelen.

Een doel dat ik wel voor mijzelf heb gesteld is dat ik graag groot wil werken. De sculptuur moet veel massa en volume hebben. Het moet goed zichtbaar zijn in de hele haven en daarom denk ik aan afmeting van wel 2 a 3 meter hoog.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.