zondag 17 april 2011

BV opdracht 2

Student:

Hilde Peters

Locatie:

Kringloopwinkel La Poubelle in de Piushaven

Beeldplan:

In een kringloopwinkel worden spullen verkocht met een verhaal. Spullen die ooit emotionele waarde hebben gehad voor de eigenaar. Wat bezit een mens eigenlijk allemaal? En wat heeft iemand nodig? Hoe zwaar weegt emotionele waarde? Wat vertellen mijn bezittingen over mij?

Deze vragen wil ik onderzoeken door het tijdelijk afscheid nemen van mijn eigen spullen. Ik pak daarvoor mijn hele hebben & houden in, vervoer het naar La Poubelle, en sla het daar op in een zeecontainer. De container staat buiten bij de ingang van de kringloopwinkel .Gedurende een periode van 2 weken noteer ik wat ik bezit, in het kleinste detail. Ik haal mijn meubels één voor één uit de container, om vervolgens de inhoud te indexeren. Tijdens deze handeling raak ik in gesprek met de klanten van La Poubelle.

Door het verhuizen van mijn inboedel heb ik thuis niets meer behalve een grote lege ruimte. Ik haal de hoog noodzakelijke spullen (matras, kookstel e.d.) bij de Spullenbank. Ik zal 2 weken minimalistisch leven, en ervaren hoe het is om geen onnodige bezittingen met emotionele waarde om me heen te hebben.

Ik houd op beide locaties een (video?)dagboek bij. Momenteel zoek ik nog naar de meest geschikte manier van presenteren.

Voor wie?

Ik schrijf voor mijn docenten en medestudenten, om inzicht te geven in mijn denkproces. Toch denk ik dat belangstellenden van buitenaf ook een goed beeld zullen krijgen door het lezen van mijn tekst. Ik heb geprobeerd om mijn project zó te omschrijven, dat mijn plan ook voor een buitenstaander helder is. Naast helderheid wil ik ook graag interesse voor mijn project oproepen, door prikkelend en niet te ingewikkeld te schrijven. Ik heb er in deze tekst voor gekozen om te beginnen met een aantal prikkelende vragen, die ik daarna beantwoord in mijn verdere plan.

Wat voor tekst?

Op dit moment beschrijf ik mijn plan nog vrij droog, zakelijk. Ik denk dat ik als ik eenmaal gestart ben veel subjectiever ga schrijven, meer beeldende begrippen kan gebruiken. Maar omdat ik op dit moment nog geen beeldend werk heb –naast mijn schetsen- vind ik het moeilijk om nu al uitspraken te doen over hoe ik schrijf over mijn werk.

Wat moet de lezer onthouden?

Uit mijn plan blijkt denk ik dat ik onderzoekend te werk ga, en niet bang ben om te ondernemen. Dit komt overeen met hoe ik graag met materialen werk: onderzoekend, groot en duidelijk. Hoewel ik in dit project conceptueler werk dan voorheen, denk ik dat mijn werkwijze zeker terug te vinden is in mijn projectplan. Ik hoop dat de lezer dat oppikt en onthoudt.

Inspirerende blog:

http://www.nobodyhere.com/justme/

Prachtige blog waarin beeld en tekst samenkomen. Poëtische woorden en beelden die je echt moet ontdekken, ze worden niet zomaar voorgeschoteld. Het lijkt alsof je bij toeval allerlei ontdekkingen doet. En door zo te klikken, kijken en lezen krijg je een kijkje in het hoofd van de maker.

2 opmerkingen:

  1. een blog ook als blijvende informatiestroom tijdens je project?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beeldplan beschrijf je helder. Kernpunten heb je dikgedrukt (duidelijk). W.b. de inhoud: interessant gegeven, laatste gesprek had je nog geen idee over de vorm. Je hebt een spannende vorm gevonden.
    Je past je tekst goed aan aan doelgroep; begrijpelijk voor ook de buitenstaander. Je hebt goed nagedacht over hoe je kunt 'prikkelen'(vragen).
    Hoe ga je subjectiever schrijven en toch begrijpelijk voor diverse doelgroepen, zonder al te veel vakjargon?
    Welke rol speelt een dergelijk blog voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.